Fiscaliteit in Maaseik

Op 21 februari 2017, over deze onderwerpen: Financiën, Lokale economie

Het is een oud zeer in de stad, veel inwoners vinden dat de belastingen te hoog zijn. De gemeenteraad is bevoegd voor het goedkeuren van de gemeentelijke belastingen en retributies. Met vijf zetels in de gemeenteraad is  de N-VA  dan ook betrokken bij het goed- of afkeuren, en we verzekeren u, als oppositiepartij is het niet altijd evident om een dergelijke keuze te maken.

Voor het goedkeuren van retributiereglementen zijn de zaken eenvoudig. Een retributie is een  billijke vergoeding voor een aanwijsbare tegenprestatie van de overheid voor degene die zich die gebruik maakt van de dienst zoals bijvoorbeeld een tussenkomst van de brandweer. Het goedkeuren van een retributie is veel gemakkelijker omdat de overheid vaak een publieke dienst aanbiedt waar niet altijd een alternatief voor bestaat in de private sector.

Voor belastingen liggen de zaken anders. Hierbij is ideologie wel belangrijk want dit heeft te maken met het rol van de overheid in de samenleving.

De rechtse kant van het politiek debat vindt dat de overheid een meer terughoudende rol moet spelen met de nadruk op het voorzien van publieke goederen en de handhaving van ‘law and order’.  De N-VA situeert zich gematigd op deze flank. De linkse kant daarentegen verdedigt meer de rol van een sturende overheid met veel nadruk op sociale rechtvaardigheid.  Het probleem met rechtsvaardigheid is dat het een bijzonder subjectief criterium is.

Het stadsbestuur van Maaseik volgt overduidelijk een centrumlinkse koers. Als lokale N-VA afdeling stemmen wij dan ook geregeld tegen de belastingreglementen zoals deze worden voorgesteld omdat we problemen hebben met de rechtvaardiging of omdat de stad Maaseik meer een storende rol vervult dan een stimulerende.

Een mooi voorbeeld is de belasting de voor het publiek toegankelijke ruimten van commerciële vestigingen, de “promobelasting”. Handelszaken in het centrum van Maaseik dienen een belasting te betalen van 175 euro of 350 euro. De opbrengsten hiervan gaan naar een vzw en de stad voorziet nog een extra tegemoetkoming. Het doel van de vzw het organiseren van activiteiten om de binnenstad aantrekkelijker te maken voor handelaren.

De N-VA stemde tegen deze belasting. Het is namelijk economisch niet correct dat het tarief voor een groot warenhuis hetzelfde is als dat van een kleine eenmanszaak. Men had beter criteria genomen als oppervlakte of omzet in plaats van de ligging. Bovendien moeten betalende handelaars dit bedrag aan belasting eerst nog hebben terugverdiend om te kunnen spreken van extra winst. En dan rijst nog de vraag, in welke mate is de extra winst of het minder verlies te wijten aan deze activiteiten van de vzw?

Wij als N-VA blijven bij ons standpunt. Het stadsbestuur moet de binnenstad parkeervriendelijk maken zodat kleine handelszaken beter kunnen concurreren met online webshops. Kortom, minder betutteling en een betere stimulans.

Jens Martens

Hoe waardevol vond je dit artikel?