N-VA en OVLD zeggen vertrouwen in Autonome gemeentebedrijven van de stad Maaseik op

Op 27 augustus 2017, over deze onderwerpen: Goed bestuur

Wij, N-VA  zijn het beu. De werking en de ondoorzichtige besluitvorming van de Autonome gemeentebedrijven (AGB) van de stad Maaseik zijn onaanvaardbaar.

Ons voorstel is om de bestuursorganen af te schaffen en alle bevoegdheden over te dragen aan het gemeentebestuur en de gemeenteraad. Een besparing en een transparant beleid zegt N-VA voorzitter Marc Vereecken. Al onze afgevaardigden zullen niet meer deelnemen aan de vergaderingen van de AGB’s en bijgevolg zullen zij ook geen zitpenningen meer ontvangen.

Open VLD wil een “democratisch controleur” behouden die een oogje in het zeil kan houden.

De zitpenning van deze controleur schenken we aan een goed doel dat zich inzet voor de lokale gemeenschap zegt Ann Sofie Custers (voorzitter Open VLD)

Extra postjes voor experts – onduidelijke besluitvorming, slechte administratie.

De meerderheidspartijen waren zeer creatief met nieuwe postjes en de gouverneur heeft dit al beperkt. De interne werking scoort een zware onvoldoende. De ganse administratie (verslaggeving, briefwisseling, bestellingen, overheidsopdrachten, uitnodigingen …) is amateuristisch.

Bevoegdheden overdragen

N-VA   pleit ervoor om alle directiecomités en raden van bestuur van de Autonome gemeentebedrijven af te schaffen. De bevoegdheden van de AGB’s moeten worden overgedragen aan de Gemeenteraad zoals dat al in vele andere steden en gemeenten gebeurd in Vlaanderen. Dit werd al eerder geagendeerd door ons maar het voorstel werd weggestemd door de meerderheid.

Geen zitpenningen meer

De afgevaardigden van Open VLD en N-VA ontvangen geen zitpenningen meer.

Een krachtig signaal vanuit N-VA en Open VLD want wij zullen ervoor zorgen dat het stadsbestuur gecontroleerd wordt en dat we het inzagerecht behouden.

Marc Vereecken Voorzitter N-VA Maaseik-Neeroeteren-Opoeteren