Persbericht: N-VA Maaseik neemt initiatief omtrent de bushalte aan het ziekenhuis

Op 21 februari 2017, over deze onderwerpen: Goed bestuur, Mobiliteit & Openbare Werken

Op de gemeenteraad van december 2016 verklaarde de burgemeester van Maaseik publiekelijk dat het de schuld is van de N-VA en van minister Ben Weyts in het bijzonder, dat er geen bushalte komt aan het nieuwe ziekenhuis. De minister zou over iedere verandering, hoe klein ook, zijn zegen moeten geven. Deze informatie kreeg de burgemeester van de directie van De Lijn.

De Weststraat

Na deze verklaring nam N-VA Maaseik, bij monde van raadslid Guido Hellings, contact op met minister Weyts. Deze verklaarde dat het belangrijk is dat er een bushalte komt aan het ziekenhuis maar dat de financiële onderhandelingen hierover een lokale discussie zijn tussen de stad Maaseik en De Lijn. Als De Lijn moet omrijden worden er extra kosten gemaakt en is er een tijdsverlies waardoor aansluitingen in het gedrang kunnen komen. Momenteel zijn De Lijn en de stad aan het onderhandelen over de verdeling van deze kosten.

Er zijn vaak onderhandelingen tussen enerzijds steden en gemeenten en anderzijds de busmaatschappij over bepaalde mobiliteitsplannen. Er zijn in Vlaanderen honderden bushaltes zijn waarover er met lokale overheden onderhandeld moet worden. De minister ziet deze onderhandelingen als een plaatselijke aangelegenheid. Het zou met andere woorden verkeerd zijn om een minister als hefboom te gebruiken in lokale financiële onderhandelingen om een bepaald eindresultaat te verkrijgen dat gunstig is voor de stad of gemeente.

Voorafgaand akkoord

Dit geldt des te meer omdat de stad Maaseik zich eerder akkoord heeft verklaard dat er een bushalte zou komen op 300m van het ziekenhuis.

N-VA Maaseik wil de stad Maaseik en haar inwoners steunen waar ze kan. Als dit betekent dat we naar de Wetstraat moeten bellen om contact op te nemen met een partijlid-minister, is dit voor N-VA Maaseik een kleine moeite. Tijdens de gemeenteraad van deze maand (februari 2017) stelden we vast dat dit niet gewaardeerd wordt door de bestuursmeerderheid van Maaseik, ook al heeft men ons uitgedaagd om dit contact te leggen.

N-VA Maaseik wil dan ook niet als blik en veeg dienen om fouten van de meerderheid op te kuisen zoals het akkoord van 20 september 2016, waar alle partijen akkoord gingen om de halte op 300 meter van het ziekenhuis te plaatsen (bron TVL 16-02-2017).

De meerderheid heeft een inschattingsfout gemaakt door eerst akkoord te gaan. Daarom dient ze zelf de verantwoordelijkheid dragen voor deze blunder.

Tot uw dienst!

N-VA Maaseik

Hoe waardevol vond je dit artikel?