Voorzitter Marc Vereecken trekt lijst N-VA in Maaseik

Op 28 oktober 2017, over deze onderwerpen: Goed bestuur, Traject 2018

De 51-jarige Marc Vereecken uit Maaseik is de N-VA-kopman voor de verkiezingen in 2018. De zelfstandige die al bijna 30 jaar broodjesbar ‘t Poortje uitbaat, is vandaag al voorzitter van de lokale partijafdeling.

Huidig gemeenteraadslid Frieda Neyens was eveneens kandidaat voor het kopmanschap bij de gemeenteraadsverkiezingen, maar uiteindelijk werd Vereecken door het lokale partijbestuur gekozen om in 2018 N-VA in de beleidsploeg te hijsen en een gooi te doen naar het burgemeesterschap. Daarmee kiest de oppositiepartij voor een nieuw gezicht zonder ervaring in de raadszaal. “Maar achter de schermen ben ik al sinds 2012 als voorzitter aan de slag”, zegt Vereecken. “De politieke microbe heeft me al lang te pakken. Er vindt geen enkele gemeenteraad of vergadering plaats zonder dat ik er bij ben. Ik ben er van overtuigd dat we met de partij een alternatief voor de huidige meerderheid kunnen zijn.”

Hij wil dat op een progressieve manier doen. “Dat wil zeggen dat we niet enkel praten over hetgeen fout loopt. We moeten naar een positief beleid voor alle mensen streven. Alle inwoners uit alle deelgemeenten verdienen een gelijke behandeling.” Het fusieverhaal belooft een uitdaging te worden, maar Vereecken ziet nog meer werkpunten. “We willen er zijn voor elke zelfstandige en elke ondernemer. Niet enkel de winkelstraten zijn belangrijk. Voor bedrijven en kmo’s moeten we optimale omstandigheden creëren op bijvoorbeeld het vlak van mobiliteit en het verlenen van vergunningen”, besluit Vereecken.