Onze Vlaamse feestdag 11 juli 2016

Op 9 juli 2016

Het wordt mooi weer dit weekend, dus gaan we genieten!
Vlaanderen, Europa, de wereld: we beleven historische tijden. Een Europese Unie die naar zichzelf op zoek is, een Brexit, een vluchtelingencrisis, een eurocrisis, …
Met een open geest kijken we naar de wereld en naar andere culturen, vastbesloten niet toe te geven  aan onze eigenheid, aan onze democratische waarden van vrijheid en rechtvaardigheid. Wij vragen ook respect voor onze taal en cultuur. Vlaanderen is een gastvrij land. Maar dat betekent ook dat wie zich hier wil vestigen, zich  zal moeten inburgeren.
De uitslag van het referendum in het Verenigd Koninkrijk brengt veel in beweging. Op politiek vlak natuurlijk, maar ook op economisch gebied. Vlaanderen heeft alle belang bij goede, nauwe relaties met  Groot-Brittannië. Het is onze vierde handelspartner, en het is de tweede economie van Europa.
Wij mogen dan ook niet overhaast te werk gaan. Uit revanchisme het Verenigd Koninkrijk onder druk zetten, speelt enkel in het nadeel van Vlaanderen.
 Aan de andere kant schept het ook mogelijkheden. Ik kijk met veel interesse naar wat er gebeurt in Schotland. De Schotten willen nu een referendum over hun onafhankelijkheid. Want zij hebben voor de Europese Unie gestemd, en willen erin blijven.
En plots zijn mensen als Jean-Claude Juncker en Guy Verhofstadt bereid hen te verwelkomen. Figuren die twee jaar geleden nog stelden dat: het “nationalisme leidt tot de gaskamer” en dat een onafhankelijk Schotland helemaal achteraan zou moeten aanschuiven bij de aanvraagprocedure voor EU-lidmaatschap.
Nu verkiezen zij om een regio die onafhankelijk wordt, met open armen ontvangen.
Dat is een precedent dat mogelijkheden schept. Want met welke motivatie zal men de Catalanen tegenhouden? Of de Basken? Of – wie weet – de Vlamingen?
Wij bekijken zondag 10 juli onze stad Maaseik ,met haar mooie deelgemeenten.
Onze vespatocht zal langs de vele molens die we hebben passeren: van Dorne naar tot Maaseik, een stukje Vlaanderen waar veel Jeugd op kamp komt . We zijn niet voor niets uitgeroepen tot meest geliefde kampplaats van Vlaanderen.
We hebben de troeven in handen, maar  moeten durven spelen en dit stukje Vlaanderen promoten.
Onze afdeling N-VA Maaseik –Neeroeteren-Opoeteren geeft het goede voorbeeld en wij willen samen met jullie feesten op onze Vlaamse feestdag.
Maak er een warme, gezellige en overtuigde Vlaamse feestdag van!”
Marc Vereecken
Afdelingsvoorzitter N-VA Maaseik-Neeroeteren-Opoeteren

Hoe waardevol vond je dit artikel?