Fietspad N757

Op 14 november 2022, over deze onderwerpen: Mobiliteit & Openbare Werken

Bij al onze overlegmomenten en in het voorgaande onderzoek is gebleken dat een dubbelrichtingsfietspad tracé in de oostelijke berm van de N757 het minste waardevolle natuur doorkruist.

Er is een unaniem akkoord met de unieke verantwoordingsnota en bijhorende plannen.

In dit dossier wordt de aanleg vastgelegd van een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad met een breedte van 3m aan de oostzijde van de N757 Neeroetersesteenweg/Kinrooiersteenweg in Kinrooi en Maaseik (Neeroeteren). Er wordt een middeneiland voorzien op verschillende locaties op de N757 en er worden op 3 locaties tunnels voor dieren aangelegd onder de rijweg en het nieuwe fietspad. Veilige fietsoversteken worden voorzien.

In de bestaande tunnel voor de Itterbeek en de Schaagterziep worden loopplanken voorzien voor dieren.

Vorige week is er de eerste coördinatievergadering geweest met de nutsmaatschappijen.

Deze vergadering had als doel om het project een eerste maal te overlopen met de betrokken partijen. Op deze wijze kunnen alle partijen de nodige voorbereidingen doen.

De nutsmaatschappijen gaan deze week peilingen uitvoeren om de exacte ligging van hun kabels en leidingen te bepalen.

Nu de ministers uit Dilsen-Stokkem en Kinrooi en de burgemeester van Maaseik zeggen en schrijven dat het fietspad er komt kan ik als bevoegd schepen van Maaseik alleen maar tevreden zijn als er na het bouwverlof in 2023 de schop in de grond komt . Ik werk verder aan dit dossier en zal pas tevreden zijn als onze fietsers veilig van Neeroeteren naar Kinrooi of omgekeerd kunnen fietsen.

Fietsvriendelijke groeten

Marc Vereecken