N-VA Maaseik bindt de strijd aan tegen de eikenprocessierupsen!

Op 4 juni 2019

Sinds een aantal jaren krijgen we tijdens de zomermaanden te maken met naast kaal gevreten eikenbomen, vooral ernstige jeukhinder bij mens en dier die in contact komen met de brandhaarden van de eikenprocessierupsen.

Voornamelijk trekken zij ’s avonds ‘in processie’ vanuit spinsels of dikke takken naar de bladeren van de inlandse, maar soms ook Amerikaanse eikenbomen. Gezonde bomen zullen van een eenmalige vraat weinig hinder ondervinden, daar de rupsen de knoppen niet opeten, waardoor de bomen het jaar nadien terug bladeren zullen krijgen.

In de periode tussen half april en mei komen de jongen uit de eitjes, en na de derde vervelling, rond half mei krijgen de rupsen hun kleine brandhaarden en beginnen zij voor problemen te zorgen.

Vanaf juli verpoppen de rupsen zich in een stevige cocon van haren en groeien uit ze tot een grijze nachtvlinder.

Wist je ook dat de brandhaarden kunnen leiden tot ontstekingen of astmatische reacties, naast de hevige jeuk? En dat de brandhaarden meer dan 5 jaar hun schadelijke werking behouden?

Dus dienen de ouden nesten verwijderd te worden.

Daarom dat N-VA Maaseik o.l.v. schepen Guido Geusen (van o.m. milieu) op woensdag 29 mei jl. een commissie heeft gehouden met geïnteresseerden leden van N-VA Maaseik om dit probleem te bespreken.

Wij willen in kaart brengen waar de brandhaarden zich bevinden over het grondgebied van onze gemeente. Onze oproep is dan gericht naar alle inwoners van Maaseik, Neeroeteren en Opoeteren om via email maaseik [at] n-va.be te contacteren. Zodat één van onze bestuursleden ter plaatse de situatie komt bekijken.

Zo trachten wij in 2020 een milieuvriendelijke oplossing te brengen en passende maatregelen te treffen tegen deze overlast.

Onze raad:

Probeer elk contact met de rupsen te voorkomen en breng ook kinderen hiervan op de hoogte. Raak de rupsen en nesten nooit aan en tracht ze zelf niet te bestrijden. Gebruik zeker geen insecticiden want die kunnen schadelijk zijn zowel voor de mens als het milieu. Zelfs wegspuiten met een hogedrukreiniger raden wij ten stelligste af, want dan kunnen de brandhaarden van de rupsen zich immers via de lucht verspreiden.

Na contact mag je niet krabben of wrijven. Was of spoel je huid en ogen goed met water, en was eventueel al je kleren.

Tekst: Ine Franssen, gemeenteraadslid.